De jonge Belg Elias Ruzhansky heeft op imponerende wijze het toernooi op zijn naam geschreven. Hij startte in ronde 1 als relatief onbekende FM (!), kreeg in ronde 4 zijn IM-titel officieel uitgereikt en achter zijn naam staan, en scoorde al na ronde 8!! zijn eerste GM-norm. Een schitterende schaaktoekomst lijkt deze nog maar 14-jarige Elias beschoren.
Slechts één keer eerder wist zo een jonge speler het Chessfestival Groningen te winnen. Dat was in 2009 de toen 13-jarige Oekraïense schaker Illya Nyzhnyk, die met 7,5 uit 9 de vloer aanveegde met het niet misselijke deelnemersveld vol gelouterde grootmeesters. En nu doet Elias Ruzhansky dus hetzelfde met de geweldige score van 7 uit 9. Daarbij mag worden aangetekend dat Ruzhansky aan een half punt in de laatste ronde voldoende had, en dus niet blind op de winst heeft gespeeld. Een verstandige aanpak, zeker achteraf bezien.
























